Fagerhaug kirke

Fagerhaug kirke ble oppført i 1921 som Elim bedehus. Det var Oppdal baptistmenighet som fikk oppført bygget som ble brukt som bedehus fram til 1928.

Mellom 1928 og 1950 ble bygget brukt til en rekke formål. Her var trearbeidsskole, snekkerverksted og filial for samvirkelaget. Tyskerne brukte det 1943 – 1945.

I 1950 ble bygget kjøpt av en kapellkomite og blir etter hvert bygget om til nåværende kirkebygg. Domkirkearkitekt Tverdal bistod med tegninger og beregninger. Fagerhaug kapell ble vigslet 13. september 1959. Fagerhaug barnehage hadde i sine første år lokaler i kirka.

I dag heter det Fagerhaug kirke. I 2016 ble Fagerhaug sokn slått sammen med Oppdal sokn, og det er nå Oppdal menighetsråd som er ansvarlig for aktiviteten i Fagerhaug kirke.

Orglet står på galleriet i kirkerommet. Foran kirkerommet har vi "Veslesalen", i kjelleren kirkestue, kjøkken og toaletter.

Det spesielle med Fagerhaug kirke er at det sentrale inventaret er laget av lokale håndverkere og kunstnere. Altertavla og døpefonten er snekret av møbelsnekker Ingvar Fagerhaug, Hans Donali (far til billedhoggeren Sivert Donali) har stått for treskjærerarbeidet og kunstmaleren Bjarne Riise har malt alterbildet.

Den første kirkeklokka var fra gården Stuggu. De ville gjerne ha den tilbake til gården, og for at kirka ikke skulle blir uten klokke, kjøpte familien ny klokke til kirka.

Fagerhaug kirke feiret 50–årsjubileum  13. september 2009. Et jubileumsskrift med kirkas historie er til salgs i kirka.